« Back to Glossary Index

اللاعنف Non-Violance

المقاربة التي تتيح الفوز بالسلطة السياسية بالوسائل التي لاتعرض الأشخاص بشكل مباشر أو غير مباشر إلى أذية جسدية وهي فلسفة تعطي زخمًا قويا للكثير من الحركات السياسية وحملات المدافعة.
هو الموقف الأخلاقي والروحي للإنسان الذي يقر بالعنف بوصفه نفي الإنسانية – إنسانيته وإنسانية الآخر في آنٍ معًا – والذي يقرر رفض الخضوع لقانونه. اللاعنف هو احترام كرامة إنسانية الإنسان، فيه هو وفي كلِّ إنسان آخر.

إن موقفًا كهذا يتأسس على قناعة وجودية هي: اللاعنف أقوى من العنف المضاد مقاومةً للعنف. إن إحدى خصائص العنف أنه يحرض عنفًا آخر: فالعنف مسلسل؛ واللاعنف يريد كسر هذه السلسة. فالعنف المضاد لا يتيح، في المحصلة، مكافحةَ منظومة العنف لأنه هو نفسه في الواقع جزء منها ولا يفتأ يغذِّيها. يظن العنفُ أنه يقضي على الشر، لكنه هو نفسه شر؛ يحسَب أنه يطهِّر العالم، غير أنه هو نفسه نجاسة. العنف المضاد هو جزمًا “عنف معاكس”، لكنه ليس “عكس العنف”. فهو ليس العنفَ نفسه، لكنه هو نفسه عنف؛ هو عنف آخر، لكنه عنفٌ هو الآخر. إن اختيار اللاعنف يعني، أمام العنف المكابَد، رفضَ ردِّ الفعل، الذي يعني مقابلةَ العنف بالعنف، بما يكرر الشرَّ المكابَد. إنه، على العكس، اتخاذ قرار التصرف في حرية لقطع مسلسل الثأر والانتقام.

The approach that allows gaining political power in ways that do not directly or indirectly subject people to bodily harm, is a philosophy that gives a strong impetus to many political movements and advocacy campaigns.

The moral and spiritual position of the human who recognizes violence as the negation of humanity – his humanity and the other humanity at the same time – and who refuses to submit to violence law. Nonviolence is the respect for the human dignity, in him and in every other human
being.
Such a position is based on an existential conviction: non-violence is stronger than counter-violence in resistance to violence. One of the characteristics of violence is that it incites another violence: violence is serial; And nonviolence wants to break this chain.
In the end, counter-violence does not make it possible to combat the system of violence, because in fact, it is itself a part of it and continues to fomenting it. Violence thinks it eliminates evil, but it is itself evil; He thinks that he purifies the world, but he himself is impurity. Counter-violence is definitely “opposite violence,” but it is not “the opposite of violence.”
It is not violence itself, but itself is a violence; It is another violence, but it is also violence. Choosing non-violence in the face of suffering violence means, the refusal of the reaction, which means countering violence with violence, in a way that repeats the suffering. It is, on the contrary, deciding to act free to interrupt the cycle of revenge and retaliation.

« العودة لدليل المصطلحات
المشاركة على شبكات التواصل